menuordersearch
adhdm.com

بوروس فردریک اسکینر (Burrhus Frederic skinner) ,

۱۴۰۳/۱/۳ جمعه
(0)
(0)
بوروس فردریک اسکینر (Burrhus Frederic skinner)
بوروس فردریک اسکینر (Burrhus Frederic skinner)

 

نظریه اسکینر، با موشش. (شرطی سازی کنشگر) یا عاملی یا فعال
بوروس فردریک اسکینر (Burrhus Frederic skinner) (زاده ۱۹۰۴ میلادی-درگذشته ۱۹۹۰ میلادی) روانشناس و نویسنده علمی برجسته آمریکایی بود. وی در شهر ساسکاهانا واقع در ایالت پنسیلوانیا ی ایالات متحده آمریکا متولد شد. او درجه کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۳۰ و درجه دکتری اش را در سال ۱۹۳۱ از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.


و عقیده داشت تمام رفتار انسان ها را می‌توان بر اساس شرطی سازی کنشگر توضیح داد. یعنی اول موجود زنده رفتار مورد نظر را انجام می‌دهد، یعد از انجام رفتار ما به همان موجود زنده پاداش(تقویت) می‌دهیم و به خاطر همین پاداش رفتار تکرار می‌شود. او به تقویت بیرونی اعتقاد داشت. مثال موش اسکینر. وقتی موش بر اثر تصادف یا تقلا اهرم را قشار می‌داد، بهش غذا یا همان پاداش ارایه می‌شد. مثلا اگر فردی در یک گردش همراه شما بود، کباب خوشمزه ای درست کرد، به او افرین گفتی و یا نعریف و تمجید کردی، دیگه کوه رفتی داوطلب کباب درست کردن می‌شود. یا دانش آموز درس نخوان، یک روز کتابش باز کرد و داشت درس می‌خواند و مادر تشویقش(پاداش) کرد، احتمالا درس هایش را می‌خواند.
این تقویت در مورد حیوان عذا است. اما در مورد انسان، لبخند، نگاه تأییدآمیز، پول، نمره و… می‌توانند عوامل تقویت کننده باشند. نظریه اسکینر می‌گوید کسی که تقویت کننده ها را در اختیار دارد، رفتار افراد را تحت کنترل دارد. نظر اسکینر این بود که ماهیت و فراوانی رفتار کنشگر، به وسیله تقویتی که به دنبال رفتار روی می‌دهد تعیین می‌شود یا تغییر می‌کند.

تقاورت نظریه اسکینر با شرطی سازی کلاسیک چیست؟ اول موجود زنده رفتار مورد نظر را بروز می‌دهد، یعد از بروز رفتار ما به همان موجود زنده پاداش(تقویت) ارایه می‌دهیم. اما در شرطی سازی کلاسیک اول موجود زنده تقویت دریافت می‌کند، بعد رفتار را بروز می‌دهد.

 

به عبارت دیگر : تفاوت اصلی بین شرطی‌سازی کلاسیک و عامل در این است که شرطی‌سازی عامل بر اساس نتیجه و پیامد رفتاری است که می‌خواهیم آن را افزایش یا کاهش دهیم. در حالی که در شرطی‌سازی کلاسیک در ابتدا تمرکز بر خود رفتار است و نه پیامد آن .حیوان تسلطی بر محیط ندارد
شباهت: هر دو توسط روان شناسان رفتارگرا ابداع شده اند. یعنی به بیرون اهمیت بیشتری می‌دهند تا قسمت درونی.

 

 

 

 

 

خلاصه نظریه ی اسکینر دکتر قوام

 ختلال نقص توجه/ بیش فعالی یا (ADHD) یکی از رایج ترین و عمومی ترین اختلال های رفتاری و مشکلات روان شناختی کودکان، مربوط به کودکانی است که نسبت به سنشان به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب و جوش رفتار می‌کنند. این اختلال با سه رفتار اساسی بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری توصیف شده است. بی توجهی کودک، با توجه به محرک های نامربوط و چشم پوشی از محرک های اصلی، بیش فعالی با فعالیت های حرکتی، و تکانشگری با انجام رفتار بدون تفکر بروز داده می‌شود. در نتیجه، این اختلال بر رشد کودکان از جمله در رشد یادگیری، تکلم و زبان تاثیر زیادی دارد و با بسیاری از مشکلات از قبیل مشکلات هیجانی، ارتباطی، رفتاری، تحصیلی و.... در ارتباط است. نگارنده در کتاب حاضر به موضوع روان شناسی و آموزش این گونه کودکان پرداخته است. ضمن بیان تعریفی از اختلال، نقص توجه/ بیش فعالی به نشانه های اصلی این اختلال و طبقه بندی، مشکلات، سبب شناسی، ارزیابی و تشخیص، و درمان آن اشاره و در نهایت راهنمای عملی آموزش و درمان برای والدین، معلمان و مدارس را عرضه کرده است.
نقص توجه و بیش فعالی
مناسب برای سنین ۲ سال به بالا(مهد کودک، پیش دبستان، دبستان و دارای مجوز رسمی چاپ
می بینم و یاد می‌گیرم
اصفهان
whatsup