menuordersearch
adhdm.com

پروفسور آرون تمکین بک و اپروچ CBT ,

۱۴۰۰/۸/۱۱ سه شنبه
(1)
(0)
پروفسور آرون تمکین بک و اپروچ CBT
پروفسور آرون تمکین بک و  اپروچ CBT

آرون تمکین بک کیست؟

آرون بک در ۱۸ جولای ۱۹۲۱ در پراویدنس رود آیلند ایالات متحده آمریکا متولد شد. امروز 11 آبان ماه 1400که این متن را می‌نویسم، در آستانه ی صد سالگی اش درگذشت. دکتر بک دانش و تجربه اش را به قصد بهتر زیستن و رهایی از بیماریها در اختیار بشر قرار داد تا جهان جای بهتری برای زندگی دیگران باشد.

پروفسور بک در سال ١٩۴٢ مدرک کارشناسى خود را از دانشگاه براون دریافت کرد. در سال ١٩۴۶ موفق به گرفتن دکتراى روان‌پزشکی خود از دانشگاه ییل شد، آرون تمکین بک رشته عصب‌شناسی را ترجیح داد و در طول جنگ کُره، به‌عنوان دستیار ارشد در رشته نوروسایکولوژى بیمارستان مشغول به کار بود. در این هنگام روان‌پزشکان پویش نگر توجه او را جلب کردند تا آنجا که وى سرانجام به مرکز آستین ریگز واقع در استاک بریج رفت، وى استاد ممتاز روان‌پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا و رئیس مرکز درمانى و پژوهش شناختى بک در شهر بالاسین وید پنسیلوانیا است. وى گاهى به همراه فرزندان روان شناسش در این مرکز به تدریس و نگارش می‌پردازد. آرون بک به دلیل خرد، صمیمیت و پاپیون قرمزش مشهور است. پروفسور بک یکی از معروفترین روان شناسان قرن حاضر بود که در تمام دانشگاههای دنیا کتاب های یا اپروچ او تدریس می‌شود.
در ۱۹۵۴بِک وارد دانشگاه پنسیلوانیا شد و تمرکزش را بر روی پژوهشی در بیماران افسرده گذاشت. نتیجه کار او تعیین پرسشنامه افسردگی شد که طی سال های بعد به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. طی کار با بیماران افسرده، بک متوجه شد این افکار خودکار آنهاست. که باعث بیماری شده است؛ افکاری منفی در مورد خود، جهان و آینده.( مثلث شناختی بک). خطاهای ذهنی که فعلا 17 نوع آن مشخص هستند و
حتی یکی از آنها می‌تواند قدرتمند ترین فرد را نابود کند، برگرفته از رویکرد اوست و ....
تست استاندارد افسردگی، میزان و سطوح افسردگی فرد را به صورت دقیق اندازه گیری می‌کند و حتی میزان آسیب رساندن به خود با اجرای این تست با تحلیل روان شناس متخصص امکان پذیر است. بنابراین همه جنبه ی پیشگیری دارد ؛ هم جنبه ی تشخیصی دارد. و هم جنبه ی درمانی دارد. یعنی اگر به موقع روندهای درمانی و تشخیصی انجام شود؛ چه بسا پیشگیری می‌کند، از مرگ انسان هایی، که گاهی در جامعه مشاهده می‌کنیم و سخت متاثر می‌شویم.
بعدها دامنه ی نظریه او به اختصار(CBT) آن قدر گسترش یافته که بیش از هزاران تحقیق در سراسر دنیا کار بدون داروی نظریه او را؛ با دارو برابر و حتی برتر معرفی کردند.
من در دوره دکتری روان شناسی با این نظریه به صورت تخصصی آشنا شدم و می‌شود، گفت من از سال 2018 مطالعه ی رویکرد پروفسور را به صورت وسیع پیگیری کردم و کارگاه های متفاوتی را شرکت و برگزار کردم. دختر پروفسور بک، به من لطف زیادی داشتند و با راهنمایی خودشان، در جهت یادگیری این اپروچ کمک بسیار زیادی به من کردند.
(دو سه مورد از پیام ها در زیر)

 


خانم دکتر بک یکی از دختران پروفسور و از مدیران موسسه است، می‌گفت: با اینکه پدرم بِک نود سالگی را پشت سرگذاشته است، هنوز هم ساعت شش صبح از خواب بیدار می‌سود، نیم ساعتی ورزش می‌کند و بعد کار روزانه خود را آغاز می‌کند.از تفریحات مورد علاقه او و همسرش دیدن فیلم ها و سریال های انگلیسی است و البته علاقه به معاشرت با دوستان.

برخی از ٍآثار پروفسور بک

کتاب عشق هرگز کافی نیست
پروفسور "آرون تی بک" در "عشق هرگز کافی نیست"، مسائلی را تشریح می‌کند که ممکن است در هر ازدواجی پیش بیاید. مواردی همچون برداشت های منفی، تغییر نگاه آرمانگرایانه ی زوجین به یکدیگر به سمت نگاه سرخورده و ناراضی، نحوه ی مواجهه با آرای متفاوت، انتظارات غیرمعقول و معیارهای سخت گیرانه، مشکل در ارتباط و درک طرفین نسبت به یکدیگر، تصمیم گیری های دشوار و اختلاف بر سر آن ها، تاثیر اندیشه ی منفی بر خشم و خشونت، اختلالات فکری و تعصبات اندیشه و عنود ورزی هایی که می‌توانند هر زوج عاشق پیشه ای را به دشمن خونی یکدیگر تبدیل کنند، از جمله مسائلی هستند که در کتاب "عشق هرگز کافی نیست" توسط "آرون تی بک" برای خوانندگان تشریح شده اند
مثلا
به ندرت تجربه ای لذت بخش تر از این است که حرف مبهمی را بزنید و بدانید که همسرتان دقیقا منظور شما را می‌فهمد. توانایی در صحبت خودمانی، ایما و اشاره، نکته پرانی و چشمک زدن و نظایر آن نشانه نزدیکی و صمیمت است. گفت وگویی که پایان خوش دارد نشانه صمیمیت است. طرفین می‌دانند که دیگری چه می‌گوید و تدریجا از اینکه می‌توانند آزادانه حرف بزنند و منظور یکدیگر را بفهمند لذت می‌برند. گفت وگو در این شرایط آهنگی نرم و ملایم است اما در ازدواج های ناموفق لذت گفت وگو در فضای آلوده شکایت ها و گله گذاری های خشمگینانه و سوءتفاهم ها گم می‌شود و جای اشارات دلنشین ابروها و چشمک های خوشایند را نگاه های خیره و اشارات انتقادی و بهانه گیری ها و تهدیدها پر می‌کند


معرفی کتاب شناخت درمانی اختلالات شخصیت اثر مجموعه ی نویسندگان و بک
کتاب شناخت درمانی اختلالات شخصیت، این منبع و ابزار آموزش پزشکی که به طور گسترده استفاده می‌شود، اثری جامع در زمینه درک و درمان اختلالات شخصیت از دیدگاه شناختی-رفتاری (CBT) است. ویراستاران و مشارکت کنندگان برجسته ی این کتاب در آن در مورد ماهیت اختلالات شخصیتی و دلیل آن برای درمان های چالش برانگیز توضیح می‌دهند. در کنار فصل هایی که به 12 اختلال خاص می‌پردازند، مثال بالینی آموزنده و مرتبط با آن اختلال خاص آورده شده است. کتاب شناخت درمانی اختلالات شخصیت، دانش علمی به روز در مورد هر اختلال را ارائه می‌دهد و استراتژی های موثر برای تشخیص افتراقی، مفهوم سازی مورد، اجرای مداخلات CBT منحصر به فرد و عبور از سد راه ها را شرح می‌دهد. کتاب شناخت درمانی اختلالات شخصیت از زمان نخستین چاپش بارها مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است تا اطلاعات آن همواره به روز باقی بمانند.
آخرین ویرایش از این کتاب:
* شامل رویکردهای بالینی و تحقیقات پیشرفته است ؛ نظریه شناختی اختلال شخصیت را گسترش می‌دهد.
* فصل هایی درباره مکانیسم های عصبی، مسائل مربوط به تنوع فرهنگی و اختلال شخصیت افسردگی وجود دارد.
* فصل های مربوط به اختلالات همزمان و مدیریت چالش های بالینی در آن گنجانده شده است.
* فصل های خاص اختلال اکنون شامل بخشهایی در مورد اهداف اصلی درمان، پیشرفت و خاتمه، و مراقبت از خود پزشک است.
* درباره مفاهیم DSM-5 و معیارهای تشخیصی بحث می‌کند.
* پیشرفت های ارزیابی باورهای شخصیتی را مرور می‌کند.

شناخت درمانی

اضطراب و راهبردهای شناختی

آنجا که عقل حاکم است

مقیاس شناخت‌درمانی
شناخت‌درمانی و مشکلات روانی
شناخت‌درمانی اختلالات شخصیت

و سایر کتاب هایی که ترجمه نشده و یا ترجمه آنها در دسترس نبود.
www.adhdm.com

ارادتمند شما: دکتر علی قوام

 

اصفهان
whatsup